Knas i samarbejdet på skolen
Få styr på det ... og kom godt videre
Når der er knas i samarbejdet på skolen, bliver der slukket for den gode, kreative energi.
Alle drømme, spændende planer og gode idéer bliver nulstillet i løbet af et splitsekund.
Ikke fordi nogen af os egentlig har lyst til det eller har et ønske om det ... vores mentale fokus er bare helt automatisk gået i 'alarm-beredskab'.
Og så er der lukket for adgang til den del af hjernen, hvor drømmene, planerne og idéerne lever.
Uanset hvad grunden er til det knas, I har i samarbejdet, så kan du være sikker på, at I først kommer rigtig godt videre, når I har fået løst de bagvedliggende udfordringer.
Det kan jeg hjælpe jer med.
Med værdighed og empati ... og på en konstruktiv, optimistisk og respektfuld måde.
“
Du gav os en øjenåbner, som vi kunne arbejde videre med ... meget respektfuldt.
Du samlede os (op) og gav os et skub i en ny retning ... vi fortsætter nu udviklingen i samlet trop.
TAK for din fantastiske respektfulde måde at være på og alle dine inputs.
Du er altid på forkant, særdeles godt forberedt og en fantastisk formidler. Du er ikke bange for at tage fat ved kernen - på din helt egen respektfulde måde.
Du har evnen til hurtigt at få et overblik over en situation/problematik og derfra give redskaber og billeder til mulige løsninger.
Helle Lund Petersen
Skoleleder
“
Glæden ved arbejdet er fundet og vi ser hinanden, lytter til hinanden og ikke mindst respekterer hinanden.
Jeg har ikke mindst lært meget om mig selv ... :-)
Af hjertet tak ... du har givet os skolens sjæl tilbage.
Annemette Lynge
Pædagogisk leder, SFO
Der kan være mange gode grunde til, at der er 'knas' i samarbejdet på en skole
Og når jeg skriver 'mange gode' grunde, så er det fordi, at der ALTID er en årsag og en vis logik i, at netop denne her form for 'knas' er dukket op lige her ... på lige netop dette tidspunkt.
'Knas' i samarbejdet opstår nemlig aldrig fuldstændigt ud af den blå luft.
Heller ikke selvom det godt kan se sådan ud for det utrænede øje.
Det er samtidig også min erfaring, at 'knas' meget sjældent opstår og udvikler sig som et resultat af 'nogens' ønske eller på baggrund af 'nogens' direkte intention og bagvedliggende motiv om at ødelægge noget for nogen.
Derfor leder jeg heller aldrig efter en 'skyldig'.
Jeg vil meget hellere lytte 'bagom' alt det, der bliver sagt, når jeg stiller nysgerrige spørgsmål til situationen.
Som udgangspunkt tror jeg nemlig, at vi alle sammen gør vores bedste ... med de bedste bagvedliggende intentioner.
Og alligevel kan vi nogle gange klokke i det og overskride andre menneskers grænser helt uden at ønske det. Eller lade os overrumple og finde os i mere, end vi faktisk behøver.
Vi søger ofte at finde og skabe en balance i alle de her ting. Både for os selv ... men også for hinanden i de mange forskellige samarbejdsrelationer, vi indgår i.
Det er den balance, jeg kan hjælpe jer med at finde.
Mange ting kan man ofte selv løse på en skole, hvis der i forvejen er en høj grad af social kapital, tillid, gensidig respekt og modenhed ... OG tydelige, velbeskrevne retningslinjer, politikker og principper.
Men selv dér kan kæden hoppe af.
Du får lige et par eksempler. Måske kan du nikke genkendende til et par af dem.
Ledelsen lytter kun til enkelte af medarbejderne
Uha ... kan du godt mærke den her? Den kan virkelig give knas i samarbejdet.
Hvis oplevelsen blandt medarbejderne er, at det kun er nogle bestemte, som ledelsen lytter til, så er der risiko for at skabe et A-hold og et B-hold, hvor nogle medarbejdere er 'inde i varmen' og bliver taget med på råd ... og måske også får ekstra opmærksomhed både i dagligdagen og på alle møder.
Andre medarbejdere er helt 'ude' og bliver aldrig rigtigt inviteret ind.
Der er uforsonlige grupperinger i personalegruppen
Personalegruppen er delt i forskellige uforsonlige grupperinger, som på nogle områder nærmest 'bekriger' hinanden.
Der er helt fastlåste og rigide positioner under drøftelser og debatter af stort set alle emner på dagsordenen under fælles møder. Særligt på typiske pædagogiske rådsmøder vil det skinne igennem. Og den slags er en sikker vej til knas i samarbejdet på en skole.
På overfladen kan det ligne markante og velargumenterede 'helt-i-orden' synspunkter, men lytter man efter lige under overfladen, så står de uforsonlige nederdrægtigheder i kø for at komme ud mellem sidebenene. Hvad de så gør.
“
Mette Hoier
Lærer
“
Søren's måde at tackle situationen her på skolen har været helt enestående.
Han formåede at se gennem og gennemskue hvad der foregik, og på den måde hjælpe personalet på rette vej igen.
De individuelle samtaler har været vigtige, synes jeg ... og det har været rart at få nogle værktøjer/observationspunkter, vi alle skulle have for at komme fremad sammen. I den rigtige retning!
Stor tak til Søren!
Rikke Rahr Clausen
Lærer
“
Stephanie L. Sundwall
Lærer
“
Dorith K. Sprenger
Pædagogmedhjælper
“
Finn Wolff
Lærer
“
Helle Ochelca
Lærer
Kunne I tænke jer at få tændt for den gode, kreative energi igen?
Få bugt med det knas i samarbejdet på skolen, I har?
Så alle jeres drømme, spændende planer og gode idéer får liv og energi igen?
Kunne det ikke være dejligt igen at få åbnet portene til den del af hjernen, hvor drømmene, planerne og idéerne lever?
Det kan jeg hjælpe jer med.
Med værdighed og empati ... og på en konstruktiv, optimistisk og respektfuld måde.
Tag kontakt til mig NU ... så finder vi ud af noget sammen.